De danske skoler er blevet børnehaver.

Skolen, som alt andet, har ændret sig. I stedet for at lærerne var kæmpe autoriteter, er de nu blevet mere lige med eleverne

Produceret af

Birka Clausen og Elias Jensen

8.C, Østerhåbskolen

Kampagne

Grænser

Samarbejdspartner

Østerhåbskolen

Senest opdateret

25. Nov 2024

Ifølge Jes Vestergaard er det ikke kun respekten mellem lærere og elever, som har ændret sig. Men også respekten fra elev til elev. 

‘’Så selv mængden af respekt internt, er stærkt reduceret. Og respekten er også i undervisningen eskaleret, hvor mange gange læreren skal bede om ro, eller markere at nu gider de faktisk ikke mere.’’


Men hvad kan være grunden til det? Har det noget at gøre med sociale medier- og er respekten overhovedet formindsket?
Vi har interviewet Jes Vestergaard, lærer på Østerhåbskolen i 20 år. 
For Jes er respekt 
‘’at man opfører sig overfor andre som man ønsker de skal opføre sig for en selv’’
Han mener, at respekten har ændret sig gennem årene.
‘’Da min morfar var gammel politibetjent i Viby, der havde betjentene faktisk aldrig våben på sig. Og de tre-fire gange, i den tid min morfar var politibetjent, og var hjemme og hente våben, det kan min mor faktisk huske. Og det kan du tage som tegn på at, det havde du ikke brug for (våben), det var nok du kom i uniformen, og så respekterede folk dig’’ 
Jes mener, at det kan være på grund af de sociale medier, men også opdragelse i hjemmet. 

Hvad er respekt?

“Men selv når vi gør, hvad vi skal, skal vi stadig gøre os fortjent til respekt.”
Når vi udviser respekt, hvad er det så egentlig vi gør?
Vi har snakket med Inger Jensen, tidligere lærer på Vrå skole i 41 år som siger:
“At behandle børn retfærdigt, er at behandle børn forskelligt.”
Respekt kan være en hilsen, at lytte til hinandens ideer, eller at acceptere andre selvom de ikke ligner dig selv. Vi skal altså være forståelige for, at vi ikke er ens. 

Kan respekt være, at behandle folk som man selv ville ønske at blive behandlet, hvis man var i deres situation? 

“man skal behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet”

Sociale medier

Kan sociale medier være en faktor i hvordan mængden af respekt er i dag?
De fleste unge er online mellem 2-4 timer i deres fritid. Så de bruger altså rigtig meget af deres tid online. Og når man er online, er det meget nemmere at se ned på folk og dømme dem, fordi der ikke er nogen konsekvenser. 
Når der er sådan en kultur online, hvor man bruger meget af sin tid, så giver det mening at det vil sive ud i det virkelige liv. 
‘’En accept af at vi alle er forskellige og lige meget værd som mennesker. Det skal man handle ud fra.’’ - Inger Jensen, tidligere lærer.
Online er der mange influencer med tusindvis af følgere som ser hvad de gør, og vil gøre det samme. Det er ikke unormalt at se op til andre, men sociale medier har bredt det meget mere. Hvor man før havde flere forskellige rollemodeller der så anderledes ud, har det en tendens til at flyde sammen på sociale medier. Nu er der pludselig en fælles rollemodel, og hvis nogen ser anderledes ud nu, bliver der set ned på dem. Måske mere end før. 
Og hvis respekt er accept af forskelligheder, så vil det give god mening at sige at respekten er anderledes. 

Hønen eller ægget?

Hvis jeg skal respektere nogen, skal de først respektere mig, og sådan kan det blive ved. For hvem skal egentlig starte? For Jes er respekt ikke noget man nødvendigvis skal gøre sig fortjent til 
‘’Respekt det er, at man opfører sig overfor andre som man ønsker de skal opføre sig overfor en selv’’ siger han.

Udvikling

Inger Jensen, tidligere lærer på Vrå skole, mener ikke at respekten er blevet mindre, men at den har udviklet sig. Skolen, som alt andet, har ændret sig. I stedet for at lærerne var kæmpe autoriteter, er de nu blevet mere lige med eleverne. Det er en udvikling, der er kommet efter flere og flere undersøgelser om børn. Før i tiden var børnene til for at blive set og ikke hørt. Nu er de individer, der også har lov til at tale højt om når noget ikke er i orden. Bare fordi de ikke gør alt de bliver bedt om betyder det nødvendigvis ikke at de har mindre respekt. 
‘’For eksempel til Forældresamtale, var det i starten næsten kun fra skolens side, der blev snakket. Men som årene gik, blev det mere en dialog [...] Det gjorde, at man bedre kunne være sammen med børnene’’ siger hun.

“Da jeg startede som lærer kaldte man jo lærerne ved efternavn. Men nogle år efter, gik man over til at kalde lærerne ved fornavn.” - Inger Jensen, tidligere lære


Da man gik fra at omtale lærere ved efternavn, til fornavn, mistede lærerne så en del af deres autoritet? Men det blev også en måde for at lærerne kunne virke som ‘venner’ eller nogen, eleverne kunne snakke med når de havde problemer. 
Og selvom eleverne ikke altid lige lyttede, betyder det ikke at de ikke havde respekt.
‘’Betyder det, at de ofte gjorde som der blev sagt?’’
‘’Nej! Det er jo ikke altid, at man lige har lyst til at gå i gang med en opgave.’’ svarede hun. 
01 / 02
Jes Vestergaard Nielsen, lærer på Østerhåbskolen i 20 år
Kontrasten mellem skolearbejde i dag og 1850

Susanne er næsvis

En stopmotion der repræsenterer respekten i skolen. Produceret af Birka Elbæk Clausen og Elias Jensen.

Fakta

01 / 02
01

Respekt er anerkendelse af nogens eller nogets værdi, status, vigtighed, berettigelse el.lign.

Kilde: Den Danske Ordbog

02

Hønen eller ægget er et populært dilemma, der omhandler spørgmålet: hvad kom først.

Kilde: Elias Jensen

Skole: Østerhåbskolen

Klasse: 8.C