Parisaftalen
I 2015 til COP21 i Paris besluttede 194 af verdens lande, hele EU inkluderet, at ændre kursen på klimaforandringerne, og gøre noget ved det nu.
Det blev besluttet, at verden skal begrænse den globale opvarmning til under 1.5 grader inden 2030. Men det løb er ved at være kørt, for hvis vi fortsætter som vi gør nu vil vi være oppe på en stigning på hele 2.8 grader. Så nu må hele verden til at gøre noget mere for at mindske vores klimaaftryk.
Fjorden
Fjorden
I Horsens er det fjorden, som de fleste er enige om, der skal gøres noget ved nu.
“Det kan godt være, at Vejle Fjord er "død", men Horsens Fjord har det værre”siger Stiig Markager Professor på Aarhus Universitet i Bioscience
Han mener, at det kun er landbruget, der kan løse problemet i fjorden.
På grund af klimaforandringerne er der lange tørke perioder og små perioder hvor der kommer rigtig meget vand, men når regnen kommer i meget af gangen kan vandet kan ikke nå at sive ned og så løber det ned i fjorden, men fordi der ligger mange marker og arealer der bliver brugt til landbrug, men da de danske landmand bruger sprøjtemidler så tager regnen kemikalierne med ned i fjorden.
Når at vand med kemikalier og spildevand kommer ud i fjorden, og når i sommerhalvåret og temperaturen stiger i fjorden, og så gror anglerne men så i vinterhalvåret ryger det ned på bunden og optage alt ilten, da anglerne tager alt ilten er der ikke nok til fisk og krebsdyr kan overleve.
Prisen for klimaet
Ifølge Horsens kommunes klimaplan vil de store klimaforandringer koste Horsens 2,7 milliarder kr. grundet af havstigninger og 4,2 milliarder på grund af ekstrem vejr.
Når de store regne perioder kommer er der mange bygninger der er i stor risiko for at blive oversvømmet, men mange bygninger er ikke bygget til at kunne stå under vand, og det koster penge at få repareret, men da vejret bliver værre og værre kommer der større og større oversvømmelser.
Men som det ikke er nok at der kommer oversvømmelser i perioder, men havet bliver større, permanent havstigning på grund af drivhuseffekten.
Grøn Transport
Grøn Transport
Inde i Horsens kører busserne på el, og nu vil byrådet gøre sådan, at busserne der kører ude i oplandet også kører på el efter sommerferien 2025, byrådet har også et mål om at hæve cykel-procenten fra 13% 2020 til 30% i 2030.
01
/
02
“
“Rent faktisk er Horsens fjord i en dårligere tilstand end Vejle fjord”
Rikke Østergaard Christensen
Interview
Her kan du se et interview med Rikke Østergaard Christensen.
Fakta
01
/
04